Jelenlegi hely

Arculati kézikönyv

Az arculat fontossága

Az első benyomást nem lehet megismételni. Úgy gondolom, hogy egy cég első megítélésénél fontos szerepet kap a cég arculata, ami alapján a cégről kialakul egy kép. Ennek része a megtervezett arculat, amely egységes cégidentitást kommunikál az ügyfelek és versenytársak felé, erős partnert feltételez, és a legtöbb esetben magában hordozza a cég által fontosnak tartott alapelveket. Jó arculattal bizalom és üzleti előny nyerhető, míg a rosszul megválasztott arculati elemekkel a potenciális vásárló elrettenthető.

Kisarculat

Az arculattervezés az egységes cégmegjelenés kialakításához szükséges kreatív folyamat. A munka a logó tervezésével kezdődik. Egyeztetés után sok és sokféle minta bemutatásával próbálunk segíteni a megrendelőnek elképzelései megfogalmazásában.

A logóra alapozva tervezhető meg a kisarculati anyag, ami azoknak a mindennapi eszközöknek az egységes jellegét teremti meg, amelyek már egy cég életében fontos szerepet játszanak.

Kidolgozásakor nem csak az egységesség és a közvetítendő üzenet, de a praktikusság is fontos szempont. Ugyanakkor figyelembe kell venni azt, hogy az arculat egészen változatos felületeket is magába foglal - hiszen megjelenhet a cégautón, reklámtárgyakon vagy a vállalati weboldalon.

Kisarculati elemek:

  • logó,
  • névjegy,
  • levélpapír,
  • bélyegző,
  • céges boríték.

Nagyarculat és kézikönyv

A teljes arculat kialakítása során első lépésben a logót tervezzük meg, majd elkészülnek a logóra épülő alapvető kisarculati elemek, a névjegykártya, a levélpapír, a boríték, bélyegző, autó matricák, dosszié matricák és a honlap megjelenési alakja.

A megrendelő igénye alapján összeállított összes olyan megjelenési variáció kialakításra kerül, amelyet egységesen, egy lépésben kialakítva lehet kezelni.

Amennyiben szükség van egy olyan teljes koncepció kidolgozására, amely nem csak az egyes arculati elemek megvalósítását oldja meg, de iránymutatást ad az ezeken alapuló, későbbi tervezések számára is, célszerű kidolgozni az arculati kézikönyvet is.

Az arculati kézikönyv a szervezet arculatának tartalmi és formai alapelveit tartalmazza, továbbá rögzíti az arculat formai oldalának, a designrendszernek használati előírásait, látványvilágát. Meghatározásra kerülnek az egyes elemek felhasználható és nem felhasználható meg-jelenítési formái, rögzítésre kerülnek az arculat színei, betűtípusai, arányai a logótól, az autókon való megjelenítésen át a reklámplakátokig.

Ha megvan az alapvető üzenet, kezdődhet a tervezés folyamata. Nagyon fontos, hogy a logó stílusa megfeleljen az üzenetnek, a választott célközönség igényeinek. A céges színvilág kiválasztásánál ugyancsak figyelembe kell venni a célcsoport elvárásait, ízlését, illetve a vállalat tevékenységét, profilját. Érdemes arról is tájékozódni, hogy az adott szakterületen általában milyen forma- és színvilág az elfogadott. Ettől persze el lehet térni, ha a figyelemfelkeltés, a meghökkentés a célunk, de ha ezt a megoldást választjuk, annak nagyon tudatosnak kell lennie, hogy ne fogjunk mellé.

Alapesetben érdemes alkalmazkodni a bevett szokásokhoz. Például az ügyvédi irodák névjegyein, levélpapírjain általában visszafogott, klasszikus értékeket tükröző betűtípusokat és színeket alkalmaznak, egy elsősorban fiatalok által kedvelt butik vagy étterem logójának színei nyugodtan lehetnek merészek, harsányak, míg a környezetvédelmi profilú vállalkozások igen gyakran választják a kék vagy a zöld különféle árnyalatait.

Ami a formát illeti, az alapelv: minél egyszerűbb, annál jobb. Az ötletes, egyszerűségükben vonzó formák könnyebben megragadják a szemlélők figyelmét, és könnyebben megmaradnak az emlékezetükben is.

Nem feltétlenül kell a logónak a cég tevékenységét ábrázolnia stilizált formában: ez egyrészt bonyolult, másrészt nehéz is volna megkülönböztetni egymástól a sok azonos profilú céget. A lényeg az egyediség, a megkülönböztető jelleg, akár erősen stilizált, nonfiguratív formák alkalmazásával is.

Azt is alaposan végig kell gondolni, milyen technológiával fogják megjeleníteni a logót. Ami egy webes felületen jól mutat, nem biztos, hogy jól fest nyomtatásban, papíron is. Ez természetesen fordítva is igaz. Jó, ha a logó fekete-fehérben is őrzi megkülönböztető, figyelemfelkeltő jellegét, hiszen faxokra, fénymásolatokra is rákerül.

Fontos kérdés a méretezés is. A vállalkozás jelképének névjegyen és óriásplakátokon is jól kell mutatnia. Ilyenkor a grafikákat nem lehet egyszerűen nagyítani vagy kicsinyíteni, a különféle méretű felhasználásokhoz érdemes őket újraszerkeszteni: más vonalvastagsággal és arányokkal mutat jól például egy logó egy kisebb méretű szórólapon, névjegykártyán, mint például egy vitorlára nyomva, ha a vállalat történetesen egy vitorlásverseny szponzora lesz. Gondolni kell arra is, hogy a logó akkor is felismerhető maradjon, ha reklámtollra vagy más ajándéktárgyra gravírozzák, nyomtatják.

Végül egy példa az arculati kézikönyvre: BKIK arculati kézikönyve.